Thursday, April 26, 2007

Semifinalister: Polen

Polen deltog för första gången i Eurovision Song Contest 1994. De gick det nästan hela vägen redan på första försöket. Edyta Gorniak kom på andra plats med "To nie ja". Efter det har det gått mycket sämre. Det var först 2003 man tog sig in på topp tio igen, denna gång med Ich Trojes "Keine Grenzen". Den sjundeplatsen var man också väl värda då det i mina öron var en riktigt bra låt.

Det var också början på en rad bra låtar från Polen. Faktum är att jag personligen gillat alla fem låtar som Polen skickat från 2003 och framåt. Tyvärr höll resten av kontinenten bara med mig om den första. Den goda placeringen visade sig vara en engångsföreteelse. 2004 skickade man Blue Café som med den trevliga låten "Love song" bara lyckades kommer på plats 17 i den final man var direktkvalificerad till.

Detta följdes upp 2005 med en etnoinspirerad låt vars refräng bestod av "laj laj laj", som icke desto mindre föll mig i smaken totalt. Ivan & Delfin nådde dock bara en elfteplats i semin med sin "Czarna Dziewczyna" och missade därmed finalen med en hårsmån.

Samma öde drabbade Polackerna när man 2006 än en gång skicka Ich Troje på uppdraget. Denna gång av någon anledning förstärkta av Real McCoy, vars bidrag till låten var helt oförklarligt. Också stora delar av framträdandet av "I follow my heart" kan också bara beskrivas som oförklarligt. Men låten på det stora hela tycker jag fortfarande är bra, och det var lite ledsamt att de även denna gång snubblade på finaltröskeln och fick nöja sig med en elfteplats.

För 2007 har Polackerna valt att skicka The Jet Set, en duo bestående av engelska David och ryska Natascha ("Sascha"). Duon spelar rap/rnb och nämnvärt är att även om det vid första anblick framstår som om duon är sammansatt för en typiskt uppdelning skönsjungande tjej och hård rappande kille så kan Sascha rappa (tex i deras tidigare singel "Just call me") och David kan sjunga riktigt bra också, både högt och lågt.

Åtminstone det senare får vi också prov på i deras Eurovisionlåt "Time to party". Låten är delad mellan två ganska olika stilar. Å ena sidan en ganska vanlig rnb-dänga, å andra sidan en storbandsinspirerad retrorytm. Jag gillar när man blandar musik, det blir mer spännande då, så jag gillar låten rejält. Skulle också kunna tänka mig den här på ett eller annat dansgolv i framtiden.

Däremot är den inte helt problemfri. Första gångerna jag hörde låten var jag skeptisk till det ständigt återkommande inslaget av Davids skrikande uppmaning att det är dags till fest. Det kunde de ha tonat ner. Vidare är Saschas rap i just den här låten underlig, mest för att den är kort och konstig:
"Every little moment is so special for me. I'm a little bit crazy crazy, like a baby, ah."
Den rappakaljan hade de kunnat skippa.

Dessutom verkar de i flera liveframträdanden på turné innan Eurovision köra på en väldigt klyschig bild av sig själva och rap-världen, som i viss mån anspelar på pimp-ho'-stereotyperna. Jag tror inte det går hem.

Man har en bra och kul låt i grunden. Framför man med med humor och värme kommer det gå hur bra som helst. Satsar man istället på en porrversion, får man nog sikta in sig på att missa finalen även denna gång.

Se promotionvideon högupplöst på svt.se, framträdandet i Polsk TV nedan.


Länktips
Övriga framträdanden per 1/4


Andra bloggar om: , , , , , , ,
Pingat till intressant.se

No comments: