Sunday, April 22, 2007

Semifinalister: Danmark

DQ - Drama Queen

Danmark har två vinster totalt i Eurovision Song Contest. 1963 vann man med "Dansevise" framförd av Grethe & Jørgen Ingmann (youtube). Sedan tog det inte mindre än 33 år, varav Danmark deltog 22 gånger, innan Olsen Brothers år 2000 i Stockholm kunde återbörda förstaplatsen. "Fly on the wings of love" var också senaste gången något land vann ESC för andra gången eller mer. Efter det har i tur och ordning Estland, Lettland, Turkiet, Ukraina, Grekland och Finland vunnit sina respektive första ESC-titlar.

Efter vinsten 2000 var Rollo & King nära att dra hem en dubbel till Danskarna, när man 2001 kom tvåa med "Never let you go" (youtube). Till slut blev det ett gott 21-poäng stort avstånd till de vinnande esterna, och det var nog lika bra för någon stor låt var det inte, även om munspelet var trevligt.

Jag har överhuvudtaget inte varit ett stort fan av Danmarks senare bidrag till festivalen. Egentligen har jag bara gillat 2006 års bidrag "Twist of love" med Sidsel Ben Semmane (youtube). SOm naturligtvis floppade då...

Med tanke på det kommer nog årets bidrag gå bra, för det gillar jag inte. Själva låten är ju helt menlös, och trots att jag i skrivande stund lyssnade på den nyss kan jag inte minnas hur den gick. Det kanske säger en del om min minneskapacitet också, samt om den sena timmen, men även något om låten i sig.

Showen är mer intressant. Plymer tackar man ju inte nej till i schlagersammanhang utan vidare. Samtidigt känns det lite påklistrat, som om draget ska göra showen helt på egen hand. Jag saknar humorn och självdistansen hos exempelvis After Dark.

Summan av kardemumman blir att Danmark får nöja sig med ett uppträdande. Om jag får bestämma, men det får jag ju förskräckligt sällan...

Se promotionvideon på svt.se eller live nedan.


Andra bloggar om: , , , , , , ,
Pingat till intressant.se

No comments: