Sunday, April 22, 2007

Semifinalister: Albanien

Aida & Frederik Ndoci - My plea

Albanien har en kort historia i Eurovision Song Contest. 2004 var första året man ställde upp, och det var också då man fick sin bästa placering hittills. Anjeza Shahini framförde "Image of you", en låt som jag tycker är en av de absolut bästa på senaste år. Tyvärr kan man i framförandet se att då 17-åriga Anjeza inte var världens mest rutinerade entertainer, och hon ser lite vilsen ut (se själva på youtube). Icke desto mindre kom hon på en hedrande 7:e-plats.

Året därpå fick Ledina Celo representera de rödsvarta färgerna. "Tommorow I Go" (youtube) var direktkvalificerad till finalen, men lyckades bara nå en 16:e-plats. En svängig refräng var det i alla fall.

2006 ställde Anjeza Shahini upp igen i den nationella uttagningen, men det var Luiz Ejlli som vann och fick åka till Aten med etnopoplåten "Zjarr E Ftohtë" (youtube). Den hade också sina fördelar enligt mig, men taket lyfte inte direkt vid framförandet.

Den klart nedåtgående trenden, med en bra början men med sämre och sämre låtar år efter år, fortsätter 2007. Nu är det Frederik Ndoci som tillsammans med Aida som ska framföra "My Plea". Jag tycker inte egentligen den är dålig. Den är bara totalt menlös. Säger mig ingenting, väcker inga känslor och gör inget för mig alls.

Det är bara att hoppas att trenden bryts, och vi får hurra för Albanien. I år hoppas jag de får respass redan i semin. Anjeza, kom tillbaka!


Se promotionvideon på svt.se eller se den albanska versionen framför live nedan.



Andra bloggar om: , , , , , , , , ,
Pingat till intressant.se

No comments: