Thursday, May 10, 2007

Semifinalister: Belgien

Belgien har varit med från starten 1956, men har ändå bara vunnit en gång. Det var 1986 som blott 13-årige Sandra Kim vann med "J'aime la Vie". På Youtube finns inte bara själva framträdandet samt en video där man får se röstceremonien utan också den fullständigt makalöst underbara åttiotalsvideon. Vidare finns en liten serie intervjuer med Sandra Kim från 2005. Bland annat en del om hennes egen vinst tjugo år tidigare, samt en om Carola. Till sist kan man också se när Sandra Kim år 2005 framträder i Norge med sin vinnarlåt.

Sedan 1986 slog man sig bara in på topp tio en gång, 1998, fram till år 2003. Då sjöng Urban Trad "Sanomi" på sitt låtsas-språk Belgien till en andraplats, bara två poäng efter vinnaren Sertab.

Efter det har man dock ännu inte lyckats alls. Både 2004 och 2006 har man varit favorittippade men misslyckats kapitalt istället. Xandee med "1 life" kom på 22:a plats 2004 och Kate Ryan med "Je t'adore" tog sin inte ens vidare från semin.

Nämnas i all belgisk schlagerhistorik bör också Sergio and the ladies, som 2002 hade en i mitt tycke bra låt i "Sister", men som bara nådde en trettondeplats.

I år satsar Belgien på att Krazy Mess Groovers (KMGs) ska funka. Och då menar jag inte fungera; KMGs funk funkar loss totalt med sin "Love power". Jag gillar det sjukt mycket, detta är helt klart en av mina favoriter och kommer bli en av mina personliga sommarlåtar.

Se framträdandet på svt.se eller nedan.


Andra bloggar om: , , , , , , ,
Pingat till intressant.se

No comments: