Tuesday, March 27, 2007

Semifinalister: Bulgarien

Elitsa Todorova och Stojan Jankulov - Water


Bulgarien blir först ut i semifinalen i maj. Det är tredje gången Bulgarien är med i ESC, 2005 och 2006. Första året de var med bidrog de med gruppen "Kaffe", andra året med Mariana Popova. Ingen av dem klarade av att kvalificera sig från Semifinalen. Vilket jag tycker var bra, eftersom jag personligen inte gillade något av bidragen. Om Popova skrev jag så här i mars i slutet av förra året:
"Nej. Helt enkelt. Men ett bra försök, typ."
Och ett bra försök är det även i år, när man skickar Elitsa Todorova och Stojan Jankulov med deras låt "Water" (Voda).

Låten kommer marknadsföras under den engelska titeln, men låten kommer i Helsingfors att framföras på bulgariska. Nu gör inte det så mycket, eftersom det inte är texten som är det viktiga i låten. "Water" är en blandning av bulgarisk folkmusik och Safri Duo.

Personligen tycker jag att det är häftigare än bra, och framträdandet (från youtube nedan) lämnar en del i övrigt att önska. Å andra sidan har bulgarerna enligt en kommentar på ESCtoday bett arrangörerna om att låta det regna på scen under sitt framträdande. Det vore häftigt, men lär ju inte hända. Så omdömer om "bra försök" återstår, men inte heller denna gång tror jag bulgarerna klarar sig förbi semifinalen.

Se promotionvideon på svt.se. Eller framträdandet hemma i Bulgarien, nedan.



Länktips:


Andra bloggar om: , , , , , ,
Pingat till intressant.se

1 comment:

Anonymous said...

Jag tror jag har blivit förälskad i Elitsa Todorova...jag kommer att söka upp mer musik med henne.